söndag 18 januari 2009

Mr Greenjeans


Mr Greenjeans

Mönster: Mr Greenjeans av Amy Swenson, Knitty höstkollektion - 07
Garn: Tvåtrådigt ullgarn från Estland, köpt i Visby under medeltidsveckan 2005. Lite strävt, otroligt fett garn. De nystan jag köpte i somras var mycket trevligare i kvaliteten men jag tror att en omgång fintvättmedel och lite varsam behandling i ett kar kommer att göra saken biff. Färgen är i alla fall helt perfekt!
Stickor: Denise 4,5 och 4 mm samt rosenträ strumpstickor 4 mm.

Stickupplevelse över lag: Det är verkligen helt genialt att sticka koftor uppifrån och ner! Mönstret var väldigt enkelt, inga som helst krångligheter. Det gick fort att sticka samtidigt som det var ganska roligt, en bra tv-stickning helt enkelt. Jag ändrade på ärmarna eftersom jag tycker originalen är väldigt fula. Efter minskningarna fortsatte jag bara rakt på tills jag var nöjd med längden och avslutade med några varv räta. Det enda "felet" med mönstret var att det, i alla fall på mig, var alldeles för många varv från ärmhålet till flätmönstret. Nästa gång - för det kommer garanterat bli en nästa gång med modifikationer - ska jag nog sticka en storlek mindre och sätta midjan lite högre upp samt minska i ärmarna några gånger till.

Den absoluta fördelen med att sticka en kofta uppifrån och ner är att det inte blir en endaste liten söm att sy. Jag fick 7 trådar att fästa men det var också allt - brilliant!

Jag ser många fler varianter av Mr Greenjeans i framtiden.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Snygg kofta...

Självklart slog jag Sambon... En gång, och den gången betyder mest.

Idag har jag ont i underarmar, axlar, nacke och rumpa.. :) ahhh.
M

Anonym sa...

Tack tack. Nu ska jag bara komma mig för att tvätta den också...

Malin sa...

Tvätta på du bara. :)

Jag som också hade tänkt ha röda kjolen på mig.. Nåväl, jag får väl rota fram nåt annat. :) Eller så får vi försöka se ut som tvillingar. :) samma tröja och kjol...

Du förresten. Vad gör man när man blockar? Jag har Googlat på det, men inte hittat nån info, bara att man kan göra det.